dimecres, 7 de maig del 2014

Una mirada crítica a la publicitat: "Activia"

Davant la publicitat, cal no ser consumidors innocents. No oblidem que es tracta d'una activitat comunicativa amb un objectiu comercial. Carmen Navarro Parra (4t ESO - A) fa un detallat i encertat anàlisi d'un anunci actual:

En primer lloc, presente l’anunci publicitari que he triat per analitzar. Consisteix en un anunci de la marca “Activia” que apareix en la revista “Mía”, publicada a la setmana del 14 al 21 de gener. Es troba ubicat a la pàgina número 5.

Cal tenir en compte que la revista en la qual apareix publicat l’anunci va dirigida, principalment, al sexe femení. Això és important pel fet que els destinataris de l’anunci són, majoritàriament, dones que es troben entre els 35 i 55 anys  ja que són aquestes les principals preocupades per la seua digestió i el fet de trobar-se amb l’estómac ple. És per açò que hem de relacionar la data de la publicació de la revista amb la festa del Nadal. Aquesta celebració anual que ocupa al voltant de dues setmanes està plena de menjades familiars típicament nadalenques, les quals inclouen molts dolços i una gran quantitat de menjar. Això provoca que les persones ens trobem saturades. Aleshores, la data de publicació de l’anunci convida al lector a comprar el producte per a regular el seu trànsit intestinal després del Nadal.

En segon lloc, hi podem identificar uns determinats elements estructurals propis d’un text publicitari. Caldria citar, primerament, la marca del producte la qual és “Activia de Danone”. “Danone” és una de les empreses privades més conegudes, i el fet que el producte siga d'aquesta empresa fa augmentar-ne la popularitat i la demanda. A més, la paraula “Activia” transmet al possible comprador un caràcter actiu i vital, que aquest espera aconseguir al consumir-ne el producte. D’altra banda, podem anar-hi més enllà  d’un comportament actiu general. Cal destacar que la paraula “Activia” va totalment enllaçada amb els mots “activa” i “via”. Segons aquest joc de paraules, trobe que es pretén definir el producte d’aquesta marca com una via o mètode per poder aconseguir que la via intestinal humana s’active i es regule el trànsit en aquest òrgan.
La marca posseeix un logotip, ubicat al centre de l’anunci, de tamany gran i representat al propi producte. Aquest logotip consisteix en dos corbes de color groc que simulen la silueta d’una persona, una fletxes de punts grocs en direcció cap avall, i el nom de la marca del producte.

En tercer lloc, hi identifiquem l’eslògan de l’anunci. Aquest es troba a la part superior del text publicitari, i diu: ‘Nueva Acivia Fibras con cereales sólo de grano completo’. Aquest eslògan presenta el producte i cita una característica d’este que és d’interés general. Aquesta propietat és el fet de tenir cereals i, per tant, ser ric en fibra.
Cal destacar que l’eslògan està escrit amb una tipografia distinta a la de la resta del text publicitari: el contorn de les lletres és de color marró i la part interior és blanca, exceptuant una zona del text la qual és ‘con cereales sólo de’, que està tota escrita en color marró.
A més, l’eslògan va acompanyat d’un text informatiu a la part esquerra. Aquest torna a citar l’eslògan i dóna arguments per defensar que els cereals dels seus productes són els que s’han de comprar, ja que són de gra complet i sense corfa.

En quart lloc, cal distingir les imatges que figuren a l’anunci. Primerament, trobem a la part dreta, la figura del famós cuiner Karlos Arguiñano. La presència d’aquest personatge conegut pels lectors atrau la seua atenció. A més, va vestit amb l’uniforme de cuiner i en aquest apareix brodat el seu nom, la qual cosa permet conéixer a tothom qui és aquesta figura en cas de que no el puguen reconéixer. També, cal destacar que la professió del personatge influeix en la compra del producte, ja que el gest somrient de la seua cara indica que ell recomana aquest iogurt amb cereals; la qual cosa tenen en compte els compradors, posat que com a cuiner professional que és, ha d’estar informat sobre el tema de l’alimentació. A més a més, Karlos sosté un cartell on hi ha representada la zona abdominal d’una persona prima. En la imatge hi ha dibuixada una boca somrient de color verd, com el color del producte. Aquesta indica que la persona està feliç pel fet de que es troba còmoda amb si mateixa i el seu trànsit intestinal funciona correctament. És per això que el somriure apareix dibuixat a la zona estomacal.

Tot seguit, trobem a la part central la imatge del producte que s’anuncia. Es tracta d’un iogurt concentrat a un recipient de plàstic de color verd. El tamany del producte juga amb la visió del lector, ja que està representat a gran escala en comparació amb el tamany real del producte. A més, la figura del personatge que hi ha més avall està representada a menor escala i, així, contrasta amb la grandària del producte que sembla ser gegant i, per tant, més atractiu per al comprador. Cal destacar també en la imatge del producte, el fet de que aquest apareix representat totalment recte, de manera frontal i amb zones de brillantor, propietats que atrauen l’atenció del lector. D’altra banda, trobem que la intensitat de la llum de fons s’intensifica quan ens  aproximem al producte, amb la qual cosa es pretén donar-li més rellevància. També hi trobem uns cereals de blat a la part inferior del producte, que enriqueixen l’anunci i capten l’atenció del futur comprador ja que són un element natural que posseeix el iogurt.
A la part esquerra de la representació del producte, hi ha una altra imatge que consisteix en un gra de cereal envoltat d’un cercle i diverses frases. Aquestes remarquen altra vegada les propietats innovadores i beneficioses del iogurt: “¡Nueva receta!”, “Grano completo” o “Fuente de fibra”, per exemple.
Al fons de l’anunci té un gramatge que recorda el material amb el que s’elabora un sac utilitzat al camp. Amb aquest fons d’anunci, es transmet una idea de naturalitat, allunyada d’allò artificial, aplicada al producte.
Per últim, s’ha de destacar els principals colors utilitzats a l’anunci: verd i groc. Els colors càlids es relacionen amb la natura i, especialment, amb els colors dels cereals. D’altra banda, el color verd és el color clau de l’anunci, ja que és aquest color amb el que s’identifiquen els productes de la marca “Activia”.

Finalment, cal analitzar els trets lingüístics que trobem a l’anunci.
Una característica important és la presència d’enunciats sense verb, com per exemple, “¡Nueva receta!”, “¡Directo al grano!”, “Grano completo” o “Fuente de fibra”.
També estan presents a l’anunci les interrogacions, com és el cas de ”¿Sabías que no todos los cereales tienen la misma fibra?”. Aquesta qüestió planteja una reflexió al lector i capta així la seua atenció, ja que segurament no sap la resposta i vol informar-s’hi.  Per això, a la part inferior apareix una explicació detallada sobre la propietat beneficiosa que presenta el producte.
Una altra de les característiques lingüístiques que s’utilitzen al text publicitari és l’ús de verbs en segona persona, com “sabías”, “quieres” o “escaneas”. Així, el text es dirigeix al lector i s'aproxima a ell.
D’altra banda, identifiquem també l’ús de vocabulari específic en paraules com “bifidus actiregularis”. Aquest concepte consisteix en un tipus de bacteri beneficiós que contribueix a la creació de flora intestinal, afavoreix la digestió de molts aliments i regula l’activitat intestinal. Remarcar que el iogurt conté aquest microorganisme és important per a atraure l’atenció del lector, ja que la ingesta d’aquest és beneficiosa i aporta una concepció saludable del producte.
A més, caldria destacar la presència de recursos estilístics, en aquest cas, de metàfores. Trobem una en l’oració “Activia Fibras és fuente de fibras”. En ella s’identifica el iogurt com a un producte ric en fibra alimentària per la presència de cereals en ell. Això afavoreix la imatge del producte, posat que és d’interés general la ingesta de fibra.

Per acabar, he de destacar l’ús de recursos informàtics presents a l’anunci. Trobem a la part inferior, a la zona esquerra, un codi per a escanejar i poder conéixer més informació sobre el producte. Quan s'escaneja, per mitjà del telèfon mòbil o un altre aparell electrònic, es mostra al possible comprador un vídeo que explica detalladament les propietats del producte i que està protagonitzat pel mateix personatge que apareix a l’anunci, Karlos Arguiñano. L’ús de recursos informàtics fa més atractiu el text publicitari i permet informar amb més detall al lector sobre el producte.